Referat fra sponsormøde hos
Peter og Jane d. 20/9-2009

 

Vi mødtes som vi plejer hos Peter og Jane. I år var vejret med os i en sådan grad, at vi kunne sidde ude i haven og nyde solen på en af de nok allersidste sensommereftermiddage i år.

Peter bød velkommen og rettede en speciel velkomst til dem, der ikke før havde været med til vores sponsormøder. Han kunne fortælle, at selv om der er nogle få, som ikke længere sponsorerer Lipela, så er der heldigvis kommet endnu flere til. Det er dejligt at høre, for med vores nye mulighed for at tage langt flere børn ind, så stiger behovet for sponsorer, der forpligter sig til en 10 års gavebrevsaftale tilsvarende.

 

Lipela 1

Børnene:

Alt går godt på både på det ”gamle” Lipela 1 og på det nye Lipela 2. Børnene trives og er glade.

Fra skolen kommer der gode tilbagemeldinger om børnenes standpunkter. Fagligt placerer samtlige af vores børn sig i den bedste halvdel af eleverne i deres respektive klasser. Dette kan i høj grad tilskrives, at vi har ansat en lærer på Lipela til at hjælpe dem med lektielæsning. Peter forklarer, at det i Kenya ikke forventes, at børn, som kommer fra et børnehjem, klarer sig godt i skolen. Ikke kun på det faglige område klarer vores børn sig godt, de får også ros for deres opførsel. Disse ting er meget vigtige, da netop børnenes opførsel og resultater i skolen er med til at give Lipela et meget godt ry i lokalområdet.

Der bor for tiden 33 børn på Lipela 1. Det er lidt færre, end vi har plads til, men i årets løb er der sket det meget usædvanlige, men også glædelige, at 2 børn er blevet hjemgivet til deres familier. Det var til hhv. en voksen bror, som nu var blevet gift, og det andet barn til noget fjernere familie, som ikke havde vidst, at barnet var kommet på børnehjem. Det er godt, for på den måde bliver vi på Lipela i stand til at hjælpe andre børn, som har større behov. Det skal her tilføjes, at normalt er det en stor skam i Kenya ikke selv at kunne tage sig af børnene i familien og være tvunget til at sende dem på børnehjem, så familien sætter en ære i at kunne hjemtage børnene.

Der blev spurgt ind til, hvordan man kunne sikre sig, at de børn, som vi hjemgiver fra Lipela, nu også er sikret en rimelig opvækst? Vi har jo netop adopteret dem for at sikre, at de ikke pludselig blev hjemtaget til nogle uacceptable vilkår. Peter forklarede, at når en familie henvender sig med et ønske om at få et barn hjemgivet, så går de sociale myndigheder ind og undersøger familiens forhold, for at sikrer at den er i stand til at påtage sig ansvaret for barnet. Er det tilfældet, ophæver retten adoptionen, og barnet hjemgives.

Der blev ligeledes spurgt om, hvorvidt vi fremover vil holde kontakt til disse børn? Peter svarede, at da vi ikke tidligere havde haft nogen hjemgivelser af børn, så har vi ikke en procedure for dette, men at der fra Lipela helt sikkert vil blive etableret en eller anden form for opfølgning, også selv om vi ikke er forpligtiget til det. Skulle de endeligt ske, at hjemgivelsen af den ene eller anden grund ikke bliver vellykket, så vil barnet kunne komme tilbage til Lipela.

Ud over de her nævnte 2 børn, som har forladt Lipela, så mistede vi i maj 2009 Lydia. Hun døde af en medfødt hjertefejl. Hun fik det i stigende grad dårligere og blev forsøgt indstillet til en meget stor hjerteoperation. Efter hendes død meddelte lægerne, at undersøgelserne havde vist, at selv en operation ikke ville kunne have hjulpet hende.                     

 

Et nyt tiltag på Lipela er, at børnene, hvis de ønsker det, nu får lejlighed til at tage hjem og besøge deres familie. Når de bliver 17, skal deres familie sammen med den unge og myndighederne tage stilling til, hvad der skal ske, når de fylder 18 år og bliver myndige. Dette medførte i årets løb, at der blev taget kontakt til de større børns familier. De kom på besøg hos familien, og disse besøg var så vellykkede, at ordningen er blevet udvidet til at gælde alle vores børn uanset alder, hvis de og familien ønsker det. Børnene har 3 ferier i årets løb og i de to af disse, kan børnene nu komme på besøg hos deres familier i op til en uge hver gang.

 

PCP Huset:

                      De ældste af vores børn, som bor i PCP Huset har det også meget fint. De er glade for at bo der, og klarer selv alt det praktiske mht. vask og rengøring osv. De hjælper også til med den daglige madlavning og pasning af de mindre børn. De har som alle andre teenagere deres småproblemer, men ikke ud over, hvad man kan forvente i den aldersgruppe.

 

Personalet:

Efter færdiggørelsen af Lipela 2 og efter Sabinas sygdom har der været omrokeringer i personalegruppen. Mazy er flyttet op på Lipela 2 sammen med to nyansatte. Rose er nu leder af Lipela. Sabina er tilbage efter sin sygeorlov, men det er usikkert om hun har overskud til fremover at fortsætte med at arbejde på Lipela. Det er ikke svært at skaffe nye medarbejdere, da der ofte kommer uopfordrede ansøgninger. Det er godt, for det vidner jo om, at stedet har et godt omdømme.

 

Lipela 2 - Janelund

 

Nu er Lipela 2 færdigbygget og indrettet. Det er blevet meget flot, men mangler desværre endnu elektricitet. I august flyttede de første børn ind. Der er pt. 6 små børn, og det er planen, at der i løbet af den kommende tid skal flytte endnu 6 børn ind. Mazy, som er meget god til specielt de små børn, er daglig leder af Lipela 2. Vi glæder os meget til at høre mere om vores nye børnehjem.

 

Økonomi

 

Lars fortalte, at likviditeten for Lipela for tiden er rigtig god set i forhold til det antal børn, som vi aktuelt har boende. Men der er et stort behov for flere forpligtigede sponsorer, da vi jo nu har faciliteterne til at optage flere børn på Lipela 2.

Der er d.d. 58 sponsorer, som har forpligtiget sig til 10års gavebreve, men det kan forventes, at nogen måske falder fra, da der er 6 gavebreve, som udløber til næste år. I alt indbetales der ved gavebreve 242.000 kr. årligt.

Ud over de faste bidrag er der 5-6 sponsorer, heraf nogle, der tidligere havde gavebrev, der indbetaler uden at være forpligtet, så i alt forventes sponsorerne at indbetale 260.000 kr. i 2009.

I 2009 blev der indbetalt 400.000 kr. til bygning af Lipela 2. Den samlede udgift til opførelsen har beløbet sig til 430.000 kr. en budgetoverskridelse på kun ca. 10 %, hvilket må siges at være meget flot.

Siden sidste sponsormøde er der indbetalt engangsbidrag på i alt 80.000 kr. Disse penge er brugt til at møblere det nye børnehjem og til færdiggørelsen af bygningen.

I 2008 blev der anvendt 140.000 kr. til den daglige drift. Dette beløb var lavere end forventet som følge af en meget lav valutakurs. Udgiften til den daglige drift i 2009 forventes ikke at komme til at ligge under 200.000 kr. Dette skyldes dels den højere valutakurs, men ikke mindst, at Kenya for tiden oplever den værste tørke siden 1943. Priserne på fødevarer er steget næsten til det dobbelte, og det har bl.a. været nødvendigt at købe vand, da floder og søer er tørret ud.

Peter viste en oversigt over prisstigninger på almindelige basisvarer som brød, ris og grøntsager. 2007 var dyrt og 2008 blev endnu dyrere. Se prisoversigten her.

Lars fortalte endvidere, at der er søgt midler hos Rotary. Disse skal, hvis de bliver bevilget, anvendes til at indlægge elektricitet, etablering af vandpumper og anskaffelse af vaskemaskiner til begge børnehjem, samt etablering af legeplads og vandtank på Lipela 2.

 

Rejsefond

Vi er jo nu i den heldige situation, at have etableret ikke et, men hele to børnehjem! Det er vi alle sammen meget glade for og stolte af, men uden Peter og Janes utrættelige indsats, så var det ikke muligt at holde den høje standard. Det har til tider krævet nærmest daglige telefonsamtaler med personalet på Lipela, og hver eneste gang de har været på ferie i Kenya, så er Lipela kommer før familiebesøg for både Peter og Jane. Mange tak skal I have, for jeres store indsats!

Med etableringen af børnehjem nr. 2, kan vi forudse, at der ikke vil blive mindre arbejde for Peter og Jane. Vi kan ligeledes forudse, at det vil blive nødvendigt, at de mindst en gang om året tager ned til børnehjemmene, for personligt at være med til at præge og lede det arbejde, der foregår på de to Lipela’er. Da vi jo i vores værdigrundlag for sponsorering af Lipela har besluttet at ALLE bidrag går ubeskåret til børnehjemsdriften, kan vi ikke tage penge ud af budgettet til disse nødvendige rejser. Derfor blev det på sponsormødet foreslået, at vi etablerer en REJSEFOND!

Vi vil hermed opfordre alle sponsorer såvel som bidragydere til at medvirke til, at gøre det muligt for Peter og Jane fast en gang årligt at rejse ned til Lipela, ved at give et bidrag til denne REJSEFOND. Hvis I vil støtte op om dette, så kan I sætte et beløb ind på:

REJSEFOND:  kontonr. 5019 1217848.

 

Hjemmeside

 

Mange tak til Jakob for det gode arbejde med hjemmesiden.

Der var flere på mødet, der udtrykte stor tilfredshed med at kunne følge med i, hvad der sker på Lipela via hjemmesiden. Ligeledes var der stor ros til de besøgende, som efter deres hjemkomst fra Lipela har delagtiggjort os i deres oplevelser med børnene. Specielt blev Marias flotte indlæg efter den sidste sponsortur fremhævet.

Jakob gjorde opmærksom på, at han gerne sender meddelelse ud til interesserede via e-mail, når der er nyt på hjemmesiden. Gå ind på Lipela.dk – Klik på: ”Nyheder” Her er det muligt at tilmelde sig e-mail listen. Herefter får man besked, hver gang der er nyheder på hjemmesiden.

 

Generelt

Der bliver igen i 2010 mulighed for at deltage i sponsortur til Kenya og Lipela. Den vil finde sted i ugerne 42 og 43 og komme til at koste ca. 20.000 kr. Tilmelding via Lars.

Jane tager til Lipela i december. Hun vil være der i ca. 3 uger.

Sidste år blev spørgsmålet om sygeforsikring og brandforsikring  på Lipela rejst. Peter har undersøgt priser og vilkår. Systemerne vedrørende forsikringer i Kenya kan slet ikke sammenlignes med det, som vi kender til fra Danmark, så det er besluttet, at udgifterne til forsikring, samt det som man, hvis uheldet er ude, ville få ud af en evt. forsikring, slet ikke står i forhold til den store udgift, det ville være at tegne disse forsikringer.

 

Mange tak til Peter og Jane for igen at have lagt hus og have til vores årlige sponsormøde.

 

Lisbeth Bramaholm.